Fandom

Star Wars Holopedia

Междузвездни войни: Епизод V – Империята отвръща на удара

317страници
в Холопедия
Add New Page
Беседа0 Share

Empire strikes back old.jpg
Междузвездни войни: Епизод V –
Империята отвръща на удара
Режисьор(и)

Ървин Кършнър

Продуцент(и)
Сценарист(и)
В ролите
Музика

Джон Уилямс

Разпространител

Туентиът Сенчъри Фокс

Премиера
  • 21 май 1980 г.
  • 23 април 1984 г. (в България)
Времетраене
  • 124 мин.
  • 127 мин. (специално издание)
  • 129 мин. (DVD издание)
Бюджет

$18 000 000

Език

Английски

Период

3 СБЯ

Ера

Бунтът

Предшестван от

Междузвездни войни: Епизод IV – Нова надежда

Следван от

Междузвездни войни: Епизод VI – Завръщането на джедаите

Междузвездни войни: Епизод V – Империята отвръща на удара е научнофантастичен филм от 1980 г. със сценарист Джордж Лукас и режисьор Ървин Кършнър. Това е вторият създаден филм от поредицата и петият в нейната хронология. Той е може би най-високо оцененият от критици и почитатели и през 2010 г. е избран за съхранение в Националния филмов регистър на Америка.

Филмът разказва за продължаващата борба на Бунтовническия съюз срещу Галактическата империя. След превземането на бунтовническата база на планетата Хот от Империята, Хан Соло, Чубака и принцеса Лея Органа са преследвани от Дарт Вейдър и неговите сили, а Люк Скайуокър започва същинското си джедайско обучение при учителя Йода. В емоционален конфликт с Вейдър Люк се сблъсква с шокиращо разкритие и трябва да посрещне съдбата си.

Филмът получава приходи от над 538 милиона долара и е най-печелившият за 1980 г. Има три номинации за Оскар, от които печели една и получава специална награда за визуални ефекти. Специално издание на филма излиза по кината през 1997 г., съдържащо нови сцени и подобрени визуални и звукови ефекти. През осемдесетте и деветдесетте филмът е издаден на видеокасети и лазерен диск, а през 2000 г. на видеокасети излиза и специалното издание. През 2004 г. филмът излиза за първи път на DVD с нови промени и изчистени картина и звук, а през 2011 г. е издаден на Blu-ray. През 2016 г. предстои излизането на филма в 3D формат.

Въвеждащи надписи

Епизод V
ИМПЕРИЯТА ОТВРЪЩА НА УДАРА

Настават тежки времена за Бунта. Въпреки че „Звездата на смъртта“ е унищожена, имперските сили прогонват бунтовниците от секретната им база и ги преследват из Галактиката.

Изплъзвайки се от Имперския флот, група бунтовници, предвождани от Люк Скайуокър, установява нова база на ледената планета Хот.

Зловещият лорд Дарт Вейдър, решен да открие младия Скайуокър, изпраща хиляди сонди-търсачи в дълбините на космоса...

Връзки

Филмите „Междузвездни войни“
Невидима заплаха Клонираните атакуват Отмъщението на ситите
Нова надежда Империята отвръща на удара Завръщането на джедаите
Силата се пробужда VIII IX

Also on Fandom

Случайно уики