Fandom

Star Wars Holopedia

Екзар Кун

317страници
в Холопедия
Add New Page
Беседа0 Share

ExarKun-SWGTCGGH.jpg
Екзар Кун
Биографическа информация
Починал(а)
  • 3996 ПБЯ ня Явин 4 (тялом)
  • 11 СБЯ ня Явин 4 (духом)
Физически данни
Раса

Човек

Пол

Мъжки

Ръст

1,9 м

Цвят на косата

Черен

Цвят на очите
  • Сив
  • Жълт (като дух)
Цвят на кожата

Светъл

Епохи
Принадлежност
Учители
Ученици
  • Улик Кел-Дрома (ситски ученик)
  • Крадо (тъмен ученик)
  • Наяма (ситска последователка)
  • Джорак Улн (ситски последовател)
  • Ос Уилъм (ситски последовател)
  • Зона Лука (ситска последователка)
  • Ганторис (ситски последовател)
  • Къп Дюрон (ситски последовател)
Аз бях най-великият тъмен ситски лорд. Казвам се Екзар Кун.
―Екзар Кун към Къп Дюрон[изт]

Екзар Кун е рицар-джедай, който загърбва светлината и се превръща в прочут тъмен ситски лорд по времето на Старите ситски войни.

Биография

Странстващ джедай

Не разбирам, учителю Водо... защо ми е забранено да уча за ситите? Мисля, че ме подценяваш.
―Екзар Кун към учителя Водо Сиоск-Бас[изт]

Екзар Кун е един от най-талантливите ученици на майстор Водо Сиоск-Бас, водач на Джедайската академия на Дантуин. По това време все още е прието един учител да има по няколко ученика и майстор Бас е обучава трима – Силвар, Крейдо и Екзар Кун.

Екзар е любопитен, но също така и арогантен младеж. Талантът му го прави надменен и понякога дори агресивен. Липсва му толерантността на повечето джедаи към нехуманоидите.

Майстор Бас е един от най-могъщите джедаи за времето си, и борави със знание, недостъпно за много други. Поради силното си любопитство Екзар Кун разглежда записите в един рядък холокрон на учителя си. В него се разказва за Нага Садоу и мощта му като ситски магьосник и лорд. По-нататък се споменава за Фрийдън Над, рицар-джедай, който изучава тези умения и намира свят, който да управлява със своите тъмни техники.

Това привлича вниманието на младия джедай, но майстор Водо му забранява да слуша записите на холокрона. Тогава Водо го повежда на тренировка с другите си двама ученици, като Екзар Кун побеждава и двамата, но в битката си със Силвар, след нейна яростна атака, която оставя белези на лицето му, той се разгневява и едва не я убива. Само бързата реакция на учителя им я спасява от смърт. След това майстор Бас и Кун се бият – светлинният меч на младия рицар срещу дървената тояга на майстора-джедай. С помощта на Силата Водо с лекота надделява над ученика си, като заздравява тоягата си до степен, способна да удържи дори високоенергийното острие.

С помощта на Силата Екзар взима втори меч и успява да се изправи на крака. Мощта от двата меча се оказва прекалено голяма за тънката пръчка на майстор Водо. Тя се пречупва на две, макар и учителят да остава жив.

Екзар Кун отива на Ондерон, където се представя за джедай-археолог, като се опитва да измъкне намерените ситски артефакти. Майстор Арка, учител на Улик Кел-Дрома, знае какво търси младият джедай и му отказва да му даде намерените артефакти.

Кун тръгва към Айзис, столицата на Ондерон, и там намира стари последователи на Над, които го завеждат в гробницата на обърналия се джедай. Там Кун се среща с духа му и взима два ситски пергаменти, които според Над ще му помогнат да разкрие изгубените ситски техники.

На излизане от гробницата Кун отново се потапя в гнева, като убива двамата надисти, които се опитват да му отнемат ситските писания.

На Корибан младият джедай прониква в древни ситски гробници и влиза в един мавзолей, след като бива нападнат от няколко вдигнати от tъмната страна на Силата мъртъвци. Вътре намира кристал, в който се намират духовете на майстори-джедаи, победени от ситите и затворени в него. В този момент духът на Фрийдън Над, който го води през гробницата, разрушава части от нея, които счупват кристала и потрошават повечето кости в тялото на Кун. Над предлага на все още живия джедай лек, ако премине на тъмната страна. Въпреки предупреждението на Водо, който телепатично се свързва с ученика си, Екзар Кун избира живота и тъмната страна и бива излекуван.

Тъмен ситски лорд

Над го праща на четвъртата луна на Явин, където остатъците от масасите на Нага Садоу все още пазят древните ситски алхимически методи. На излизане Кун с лекота побеждава защитниците на ситския храм, като отново използва гнева си. Така бива приет от духовете на ситските лордовете, които почиват в храма.

На Явин 4 Екзар Кун се среща с масасите, някогашните слуги на Нага Садоу. Това са по-нисши сити, които носят чиста кръв, но не владеят Силата и нямат уменията и интелекта да управляват. Нага Садоу ги използва за алхимическите си експерименти и ги е превърнал в могъщи воини. Те нападат Екзар Кун и той по навик се опитва да се защити със светлата страна на Силата. Но тъй като е бил излекуван от тъмнината, мощта му отива на празно и той лесно бива победен и заловен.

Масасите се опитват да принесат Кун в жертва, но с напътствията на Над той успява да вземе ситския амулет, който е представен на жертвоприношението, и чрез него и тъмната страна с лекота избива зверовете, които го атакуват, както и голяма част от публиката. Когато Над се опитва да се включи като победител и владетел, Кун използва амулета срещу него и за втори път обърналият се джедай бива унищожен.

Кун става владетел на Масасите, които го считат за новия ситски лорд, който ще ги превърне отново в истински сити. Той обаче не се интересува от това. По време на атаката си, масасите унищожават кораба му и той не може да отлети от планетата. Когато обаче навлиза в тайните храмове на Нага Садоу, той намира крайцерa, с който Садоу e докарал своите последователи на гористата луна. На кораба Кун намира алхимическите уреди на Садоу и с тях започва да усъвършенства воините масаси, като започва с техния водач, който бива превърнат в мутирал звяр.

С новите си сили, масасите и кораба на Нага Садоу Кун тръгва към другите ученици на Над, Алийма и Сeйтал Кето, предводители на култа Крат, ситски магьосници, обучавани от духа на Над и получили доста ситски артефакти. Курсът е към планетата Синагар в системата Императрица Тета.

Сейтал бива убит от Улик Кел-Дрома, рицар-джедай, който се опитва да завладее тъмната страна отвътре. Сестрата на ситския магьосник, Алийма, е негова любовница и му дава ситски амулет, подобен на този на Екзар Кун.

Кун с лекота надделява над ситските умения на младата жена, но когато двамата със Улик сплитат остриета, той разбира, че си е намерил равен сред джедаите. По време на боя амулетите им се свързват и пред тях се появява неизвестен ситки лорд, може би Марка Рагнос, който ги кара да прекратят боя и да се обединят срещу джедаите. Двама обърнали се джедаи сключват мир помежду си, като и двамата са владетели на новата Ситска империя, но Екзар Кун е с едно стъпало по-високо и е определен за водач.

Враг на Републиката

Двамата се разделят и започват да работят по две линии. Екзар Кун отива на Осъс, голям джедайски обучителен център, за да събере младите джедаи, склонни да се включат в ситската му империя, а Улик, с помощта на Мандалор, когото побеждава в двубой, и воините му, и заедно с населяващите системата Тета напада Корусант с цел да докаже, че Републиката е слаба и трябва да бъде заменена.

Кун отива на Осъс и започва да убеждава младите джедаи, някои от които някогашни негови съученици, в слабостта на старите джедайски методи. Той се опитва да ги превърне в свои служители и основоположници на новата Ситска империя. Убива стария библиотекар майстор Одан-Ур и взима от него единствения ситски холокрон, съществувал някога. Лъже младите рицари, че Ур е умрял и го е обявил в смъртта си за майстор, и му е повелил да използва ситския холокрон за развиването на джедаите. Също така показва своя ситски амулет и го обявява за джедайски, като разказва как майсторите някога са забранили подобни уреди, защото били прекалено могъщи за младите джедаи.

Екзар Кун отвежда младите джедаи на Явин 4, като им обещава могъщество и ги моли за помощ в прочистването на тъмната страна от храмовете на масасите. Той счупва ситския холокрон и душите в него се вливат в младите рицари през кристалните парчета. Всички биват покварени, с изключение на Крейдо, който обаче сляпо следва Кун.

През това време атаката на Корусант, столицата на Републиката, протича много добре, но когато група джедаи излиза срещу Улик, Алийма го предава и заповядва отстъпление. Въпреки могъществото си, Улик не може да удържи на майсторите и рицарите и бива пленен, и отведен на съд.

Кун праща младите джедаи да избиват учителите си. Той самият тръгва да спасява Улик от съда в Корусант по молба на Мандалор. Улик предизвиква Републиката, обявявайки я за слаба и немощна, и казва пред съда, че старите джедаи нямат място в новата Ситска империя.

Кун се намесва по средата на процеса заедно с масасите си. Със Силата той използва един от водачите на Сената, като през неговите устни разказва за новия Ситски орден. Макар всички да разбират, че всичко е фалшиво, могъществото и арогантността на ситския лорд потрисат сенаторите и джедаите.

Майстор Водо Сиоск-Бас се появява, като обявява дуел на Екзар. Кун му предлага, ако бъде победен, да се присъедини към ситското браство, но Водо, разбира се, отказва. Двамата се бият пред Сената и никой не може да се намеси заради масасите. Кун първоначално не успява да надделее над учителя си, но когато активира второто острие на първия двоен меч в историята на джедаите, той побеждава Бас и го убива.

Двамата се събират отново и пращат своите поддръжници – Алийма и Крейдо – на смъртоносна мисия. Улик разкрива предателството на Алийма и я праща на тази мисия. Крейдо пък е прекалено слаб и затова бива пратен да я придружава. Двамата използват кораба на Нага Садоу и ужасяващото оръжие в него, което с помощта на ситска алхимия и тъмната страна на Силата кара ядрото на една от звездите в клъстъра Крон да избухне и да помете цялата система заедно с джедаите, които ги нападат, и самия кораб, заедно с Алийма и Крейдо.

Планетата Осъс, джедайски център и място на огромна джедайска библиотека, е далеч от взрива, но въпреки това той е на път да я застигне. Джедаите и помощниците им бързо се подготвят за евакуация, като събират всичко. Екзар Кун и Улик обаче прекъсват евакуацията. Кун се опитва да открадне древните светлинни мечове, пазени в библиотеката, и влиза в двубой с майстор Ууд, пазител на мечовете и библиотекар. Ууд е от расата нети, дървоподобни същества, които живеят в продължение на хиляди години, и могат в която и да е точка от живота си да преминат към естествената си метаморфоза на дърво. Ууд усеща, че не може да се справи с Кун, и минава към тази метаморфоза, като така защитава мечовете и другите джедайски артефакти, но остава на Осъс, когато ударната вълна от унищожената система достига планетата.

Улик Кел-Дрома убива брат си и бива заловен отново, като този път Номи Сънрайдър го заслепява със стена от светлина и го отрязва напълно от Силата – завинаги. Той се съгласява да поведе джедаите при Екзар Кун на Явин 4.

Кун вече е там и готви ритуал, който ще му донесе безсмъртие. Той се опитва да освободи духа от тялото си, за да няма подобни ограничения. Използвайки всички масаси, които успява да събере, той ги жертва за ритуала и се опитва да освободи духа си, като го направи безсмъртен и вечен. Джедаите обаче пристигат и чрез Силата блокират ритуала, затваряйки духа на Кун в един от масаските храмове. От сблъскването на светлата и тъмната страна повърхността бива опустошена и всички масаси, оцелели след жертвоприношението, умират.

Завръщане

Близо четири хиляди години по-късно присъствието на учениците на Люк Скайуокър в старите масаски храмове събужда духа на Кун. Той се опитва да поквари младия джедай Ганторис и, след като не успява, го убива. След това започва да наставлява Кип Дурон, друг много обещаващ ученик в Академията. Успява да го убеди в силата на тъмната страна, макар накрая младият джедай да се освобождава от нея.

В битката си с Люк Скайуокър Екзар Кун разделя духа на майстора-джедай от тялото му и се изправя срещу него в един нематериален свят на Силата. Учениците на Люк му помагат в битката, но могъществото на Кун е наистина огромно и той бива победен едва когато духът на някогашният му учител Водо Сиоск-Бас се появява и, както е обещал в последната си битка срещу него, го унищожава завинаги. Люк се завръща в тялото си след битката, а духът на Бас изчезва.

Характер

Основните три отрицателни качества на ситите са гневът, алчността (най-вече за власт) и арогантността. В Анакин виждаме гняв и омраза, в Палпатин – жажда за власт. Кун е самата същност на арогантността. Държанието му, всяка негова стъпка, всяка негова дума, са пропити с невероятно много арогантност и презрение към тези, на които говори. Той се смята за същество над останалите и счита мощта си за нещо, което е придобил сам, а не му е дадено.

Връзки

Also on Fandom

Случайно уики